آشنایی کوتاه با خرید فن کویل سایت تاسیسات دات کام و دسته بندی آن از لحاظ گرمایشی و سرمایشی

۱,۴۰۳ بازديد
خرید فن کویل را از آنجا که سیستم‌های لوله کشی در ساختمان‌ها متفاوت هستند، بهتر است فقط به منظور سرمایش یا گرمایش انجام داد.
خرید فن کویل با توجه به دو نوع مختلف آن از نظر ساختار که در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد، حائز اهمیت است. ساختارهای مختلف فن کویل عبارتند از:
- شکل دو لوله
- شکل چهار لوله
شکل دو لوله از یک لوله متقابل و یک لوله برگشتی تشکیل شده است. فن کویل چهار لوله‌ای از دو لوله برای ورود آب به کویل و دو لوله برای بازگشت آب تشکیل شده است.
فرم دوم کویل فن، به دلیل داشتن چهار مجرا، امکان ورودی همزمان آب سرد و گرم را دارد و این ویژگی باعث می‌شود در همان زمان قادر به خنک کننده و گرمایش باشید، یعنی بخشی از فضا را خنک می‌کند و بخش دیگری. برای گرم کردن با این وجود نوع اول کویل فن این ظرفیت را ندارد و فقط در یک فضا و زمان می‌تواند گرم یا سرد شود.
نحوهٔ کار فن کویل‌ها
کویل های فن به طور معمول از دو طریق استفاده می‌شوند. در شکل اول، سیم پیچ فن تنها عملکرد خنک کننده و گرمایش را فراهم می‌کند. و هوای تازه تولید شده توسط سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی و توسط کانال‌هایی که برای توزیع هوا در محل مورد نظر نصب شده‌اند، رها می‌شود و از این طریق یک تهویه مناسب در این فضا شکل می‌گیرد.
در حالت اول، عملکرد تنظیم میزان گرما و خروج سرد از طریق ترموستاتی که در داخل کویل فن قرار دارد و با روشن و خاموش کردن فن انجام می‌شود.
در فرم دوم، کویل فن علاوه بر تأمین گرما و سرما مورد نیاز، وظیفه تأمین هوای تازه را نیز برعهده دارد. روش کار این است که فن دستگاه با کشیدن در هوای تازه از طریق دریچه‌ای که در داخل دستگاه نصب شده و دقیقاً در قسمت پشت کویل فن قرار گرفته است، هوا را در فضای مورد نظر توزیع کند.
یکی از مزایای استفاده از حالت دوم کاهش هزینه‌های اضافی از جمله هزینه دستگاه‌ها و سیستم‌های تهویه مرکزی و تجهیزات مورد نیاز آنها است.
البته علاوه بر این مزیت، عدم فیلتر هوای تازه یکی از معایب این حالت است.
مزیت‌ها و معایبی که سیستم‌های فن کویل دارد:
مزایا استفاده از فن کویل
فضای کمتری اشغال شده است
 آسان برای استفاده
 کنترل آسانتر آتش و دود هنگام آتش سوزی به دلیل کمبود مجاری و عقب
 کانال‌های اضافی را حذف کنید
 دمای هر اتاق را بطور جداگانه تنظیم کنید
 استفاده از گرمای خورشید برای تأمین آب گرم مورد نیاز برای گرمایش
 هیچ آلودگی بین اتاق‌ها وجود ندارد
معایب استفاده از فن کویل
 تعمیر و نگهداری و تعمیر باید در اتاق یا محل انجام شود.
 قابلمه و لوله برای تخلیه آب مورد نیاز است.
 عدم تصفیه بد به دلیل استفاده از فیلترهای کم بازده
 کنترل میزان هوای تازه وارد اتاق‌ها برای حفظ کیفیت هوا مناسب نیست.
اجزای تشکیل دهنده فن کویل
اجزای اصلی واحدهای سیم پیچ فن و کویل هستند که عمدتاً از لوله‌های مسی ساخته می‌شوند. اجزای سیم پیچ فن:
 کویلهای خنک کننده و گرمایشی
 پنکه
 فیلتر هوا قابل شستشو و قابل تعویض
 شیر فلکه
 دریچه دریچه
عملکرد فن کویل
واحدهای سیم پیچ فن نوعی مبدل حرارتی است که باید گرما را از یک مایع میانی که معمولاً آب است به محیط و فضای مورد نظر منتقل کند. فن موجود در واحد سیم پیچ فن برای ضربات هوا طراحی شده است و کویل وظیفه تبادل گرما را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، یک واحد سیم پیچ فن می‌تواند انرژی مورد استفاده برای خنک کردن یا گرم کردن آب را به هوای داخلی تبدیل کند. عملکرد کویل ها به گونه‌ای است که آب گرم یا سرد برای تهویه هوا از یک سیستم مرکزی تأمین می‌شود.
در فصل گرم، آب سرد تولید شده توسط چیلر وارد واحد کویل فن می‌شود، که پس از تبادل گرما در داخل آن خنک می‌شود، سپس آب سرد با دمای بالاتر به چیلر باز می‌گردد. عملکرد این دستگاه در زمستان به این صورت است که آب گرمی که موتورخانه یا پکیج تولید می‌کند وارد فن کویل شده و محیط را گرم می‌کند سپس آب، دمای آن کاهش یافته است، به چشمه آب گرم برمی گردد. سیستم‌های مرکزی معمولاً مجهز به ترموستات هستند یا به سیم ترموستات کنترل وصل می‌شوند. البته ساختمانهای مدرن مجهز به سیستم مدیریت انرژی از سیستم کنترل دیجیتال استفاده می‌کنند.

 
مرجع استفاده شده:

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.