منتظر بازگشت آمریکا به برجام نمانیم

۱,۲۵۴ بازديد

منتظر بازگشت آمریکا به برجام نمانیم https://dibarooz.ir/منتظر-بازگشت-آمریکا-به-برجام-نمانیم/ دیباروز Wed, 17 Mar 2021 05:44:20 0000 عمومی https://dibarooz.ir/منتظر-بازگشت-آمریکا-به-برجام-نمانیم/ با این حال ، به نظر می رسد بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای و لغو کلیه تحریم های غیرقانونی علیه ایران در دستور کار کاخ سفید نیست.دلایل این موارد عبارتند از:رویکرد آمریکایی ، صرف نظر از حزب حاکم ، خصومت با ملت ایران بود و این خصومت قبل از انقلاب اسلامی وجود داشت. …

با این حال ، به نظر می رسد بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای و لغو کلیه تحریم های غیرقانونی علیه ایران در دستور کار کاخ سفید نیست.
دلایل این موارد عبارتند از:
رویکرد آمریکایی ، صرف نظر از حزب حاکم ، خصومت با ملت ایران بود و این خصومت قبل از انقلاب اسلامی وجود داشت. آمریکایی ها در آن زمان نیز با دخالت آشکار در امور داخلی و غارت ثروت طبیعی ایران به دنبال تسلط بر کشور ما بودند.
امروز حتی ایالات متحده علاقه ای به قدرتمند شدن ایران ندارد و حضور پررنگ ایران در غرب آسیا را به نفع آن نمی داند. به همین دلیل است که کاخ سفید بر فشار و تهدید برای منصرف کردن ایران از تحقق آرمانهای بلند خود پافشاری می کند. بنابراین ، نباید خوش بین بود زیرا به دلیل مخالفت بایدن با ترامپ ، وی به سرعت تحریم های ایران را لغو می کند و ما نباید انتظار داشته باشیم كه دولت جدید آمریكا به ایران فرصتی برای تبدیل شدن به یك الگوی اقتصادی برای منطقه بدهد.

روابط استراتژیک ایالات متحده با برخی از دشمنان منطقه ای ایران مانند عربستان سعودی دلیل دیگر تأخیر بایدن در لغو تحریم های اقتصادی ایران است. دولت جدید ایالات متحده با استفاده از نفوذ حقوق بشر علیه ریاض ، که شروع به صدور گزارش مخفی درباره ترور جمال خاشوگیشی و نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این پرونده می کند ، عربستان را مانند ترامپ شبیه کند. بنابراین ، روابط خوب بین ایالات متحده و پادشاهی سعودی در دوره بایدن ادامه خواهد داشت و با توجه به حضور رویکرد ریاض و مخالفت آن با ایران در منطقه ، واشنگتن را تحت فشار قرار می دهد تا از احیای مجدد امنیت سازمان ملل جلوگیری کند. شورای و عربستان سعودی. لغو تحریم های ایران.
ایالات متحده همچنین باید لابی صهیونیستی را برای لغو تحریم های ایران ترغیب کند. در همین راستا ، رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از لغو تحریم های ایران ، به ایالات متحده فشار می آورد.
در داخل کشور اولویت های دیگری برای دولت بایدن وجود دارد که از اهمیت بیشتری نسبت به مواردی مانند بازگشت به برگام برخوردار است. حل مشکلات داخلی آمریکا و تأمین امنیت پس از ترور جورج فلوید ، عدم اعتماد مردم به ساختار حاکمیت آمریکا ، نژادپرستی و از همه مهمتر مبارزه با اپیدمی کرونا مواردی است که انرژی زیادی را از دولت می گیرد. و خود بایدن.
در مورد سیاست خارجی ، بایدن بر ترمیم و بازسازی روابط ایالات متحده با متحدان خود در اروپا تمرکز خواهد کرد. چگونگی تنظیم روابط با دو قدرت بزرگ ، چین و روسیه ، اولویت دیگر دولت جدید ایالات متحده است. این وضعیت نشان می دهد که سیاست های یک جانبه ایالات متحده علیه ایران و کشورهایی مانند چین و روسیه ادامه خواهد یافت و هژمونی در دستور کار کاخ سفید باقی خواهد ماند.
جو بایدن در تلاش است تا موضوع آژانس بین المللی انرژی اتمی را تغییر دهد تا عدم موفقیت خود در توافق هسته ای آمریکا و لغو تحریم ها را توجیه کند. از یک طرف ، نگرانی برگام این بود که ترس مردم آمریکا و متحدانش در مورد تبدیل ایران به یک نیروی مسلح هسته ای را از بین ببرد و از سوی دیگر رفع تحریم ها علیه ایران. به عبارت دیگر ، توافق هسته ای بر اساس دو موضوع بود ، یکی رفع تحریم ها به نفع ایران و دیگری محدود کردن برنامه هسته ای ایران که منافع غرب را تأمین می کند. به نفع غرب بود که اطمینان حاصل کند ایران به دنبال سلاح هسته ای نخواهد بود ، جمهوری اسلامی ایران در عمل حسن نیت نشان داد و فتوای رهبر معظم انقلاب این موضوع را صریح اعلام کرد. بنابراین ، ایران محدودیت های اعمال شده بر سلاح های هسته ای را پذیرفت و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات خود را اعلام کرد. از طرف دیگر ، غرب و ایالات متحده به تعهدات و تعهدات خود برای لغو تحریم های سرکوبگرانه علیه ایران عمل نکرده اند. نه تنها تحریم ها برداشته شده است ، بلکه دولت ترامپ پس از خروج ایالات متحده از شورای امنیت تحریم های شدیدتری علیه ایران اعمال کرده است. در حال حاضر ، بایدن همچنین به دنبال تغییر موضوع برگام و افزودن موارد دیگری از جمله نفوذ منطقه ای و توانایی های دفاعی و نظامی ایران در دستور کار برگام است. البته از نظر ایران ، این مواردی که در توافق هسته ای نبوده ، قابل بحث نیست. با این توصیفات تصور امکان احیای مجدد برگام و لغو تحریم ها غیرممکن است.
پس از اجرای تصمیم مجلس شورای اسلامی توسط سازمان انرژی اتمی ، نشان دادن حسن نیت از سوی ایران که دوربین های آژانس انرژی هسته ای آژانس انرژی هسته ای را فعال می کنند ، فرصت دیگری برای احیای مجدد هیئت آژانس انرژی هسته ای بود. اما به گفته مقامات کاخ سفید ، بعید به نظر می رسد که تغییری را شاهد باشیم و طی سه ماه آینده ، دولت بایدن به برگام برنخواهد گشت و تحریم های ایران برداشته نخواهد شد.
در این تحلیل ، برخی بر این باورند که بایدن در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. نویسنده معتقد است که بحث درباره انتخابات و تعیین نتایج آن بی ربط است. زیرا هر شخص یا جناحی که در ایران قدرت داشته باشد ، نمی تواند اصول تثبیت شده جمهوری اسلامی ایران را نقض کند. موضوع توافق هسته ای و لغو تحریم ها به نفع منافع ملی است. هر رئیس جمهوری که در ایران به قدرت برسد قطعاً از حق مسلم ایران در انرژی صلح آمیز هسته ای دفاع خواهد کرد و تمام تلاش خود را برای لغو تحریم ها خواهد کرد. همچنین ، رئیس جمهور جدید تمایلی به کاهش نفوذ منطقه ای ایران که به دعوت کشورهای میزبان انجام شده ، نخواهد داشت و هرگز توانایی دفاع نظامی و موشکی آن را کاهش نخواهد داد. اگر آمریکایی ها به دنبال نتایج انتخابات در ایران بودند ، حتماً ریاضی کرده اند و باید بدانند که انتخابات ژوئن هیچ تغییری نخواهد کرد.
در این شرایط ، البته ، ایران باید ضمن تقویت سیاست شرقی و تعامل سازنده با دوستانش در خارج از کشور ، از جمله چین و روسیه ، به تقویت اقتصاد و افزایش قدرت داخلی ادامه دهد.
به طور کلی ، عدم بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل و لغو تحریم ها کاملاً انتظار می رفت و نباید از نظر کارشناسان و ناظران تعجب آور باشد. ایران نباید نسبت به رفع تحریم های آمریکا خوش بین باشد ، زیرا این خوش بینی ممکن است کشور را مردد نگه دارد و از فعال شدن زمینه های اقتصادی محلی جلوگیری کند. خوش بینی به ایالات متحده و اروپا همچنین ما را از سیاست نگاه به شرق و دور از دوستانی مانند چین و روسیه دور می کند. ایالات متحده و اروپا همچنین باید بدانند که تعهد طرفین در شورای امنیت سازمان ملل به نفع همه کشورهای عضو و راهی برای ایجاد وضعیت بهتر در حوزه های اقتصادی و امنیتی است و می تواند شرایط جدیدی را در این کشور ایجاد کند. آینده.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.