سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

اجزا موتورخانه

۱,۲۵۰ بازديد

مشعل

مشعل یکی دیگر از اجزای موتورخانه می باشد و وظیفه گرم کردن این سیستم را به عهده دارد. مشعل زیر آب گرم قرار خواهد گرفت و آب داخل دیگ که سرد است را گرم خواهد کرد. این قطعه معمولا با استفاده از سوخت مایع( گازوئیل) و گاز( همان گاز شهری) کار می کند.
سختی گیر
یکی دیگر از اجزای این سیستم سختی گیر است که موظف است تا املاح معدنی و کلسیم آب را بگیرد. در صورتی که گرفتن سختی آب رعایت نشود ممکن است لوله های انتقال گرفته شوند و در صورت عدم استفاده از آن هرچند وقت باید لوله ها تعویض شوند و یا نسبت به تعمیر این سیستم اقدامات لازم را انجام دهید.
تجهیزات آن
تجهیزات گرمایشی همچون بویلرها و یا دیگ های آب گرم مشعل دار در اکثر این سیستم ها مشاهده می شوند. این تجهیزات از طریق لوله کشی تاسیسات آب گرم را به رادیاتورهای شوفاژ که در مناطق وجود دارند انتقال می دهد و به صورت غیرمستقیم آب گرم مورد نیاز مصارف خانگی همچون استحمام و شستشو را فراهم می کند. در صورتی که در یک ساختمان سیستم مرکزی سرمایش وجود داشته باشد در تجهیزات این سیستم چیلر نیز مشاهده خواهد شد. چیلرها معمولا وظیفه دارند تا آب خنک را به داخل منازل انتقال دهند و محل کار و یا منزل شما را نیز خنک نگاه دارند.
 تجهیزات موتورخانه
در اکثر موتورخانه های جدید از سیستم های جدید برای سیستم سرمایش و گرمایش استفاده شده است که به مشعل و دیگ بخار دیگر نیاز ندارد. از تجهیزات این سیستم ها می توان به بویلر و چیلر اشاره کرد که از تجهیزات اصلی این سیستم محسوب می شوند. معمولا از بویلر برای گرم کردن آب و از چیلر نیز برای خنک کردن آب استفاده می شود.
بویلر چیست؟
به سیستم گرمایشی که برای ساختمان های بسیار بزرگ و مرتفع، صنایع بزرگ و مناطق سردسیر استفاده می شود و از قدرت بسیار زیادی برخوردار می باشند بویلر گفته می شود. سوخت مورد استفاده برای بویلر گاز شهری و یا گازوئیل می تواند باشد که شما می توانید با توجه به دسترسی خود یکی از آن ها را انتخاب نمایید. آب پس از گرم شدن توسط بویلر از طریق لوله ها به فن کویل و شوفاژ انتقال داده می شوند و در نهایت محیط را گرم می کنند.
چیلر
چیلر یکی از تجهیزات بسیار مهم این سیستم می باشد که موظف است تا محیط را خنک کند. در صورت استفاده از چیلر تراکمی آب خنک به برج خنک کننده نیز نیاز خواهید داشت. در صورت عدم تمایل به استفاده از برج خنک کننده توصیه می شود از چیلر تراکمی هوا خنک استفاده شود. چیلر از انرژی برق زیاد استفاده می کند. می توانید چیلر تراکمی هوا خنک را در محیط باز قرار دهید. چیلر نیز مانند بویلر پس از خنک سازی هوا از طریق وسایل انتقال هوا خنک به وسایل تبادل و توزیع هوای سرد که همان فن کویل است انتقال خواهد یافت و پس از این که هوا را به صورت مطبوع تهویه کرد در محیط باقی خواهد ماند.
آشنایی با نحوه عملکرد موتورخانه
نحوه عملکرد موتورخانه به این صورت است که آب ابتدا از بخش سختی گیر باید عبور کند و در مرحله بعد وارد بویلر شود که از قبل روی سیستم به خوبی نصب شده است. پس از گرم شدن آب توسط بویلر آب گرم به لوله ها انتقال داده خواهد شد تا از طریق لوله ها به تجهیزات تبادل و توزیع گرمایش وارد شود. در مرحله بعد توسط فن کویل و شوفاژ محیط شما گرم خواهد شد.
نحوه عملکرد چیلر نیز همانند بویلر است. تفاوت این دو تجهیزات در این است که بویلر سیستم گرمایش و چیلر سیستم سرمایش این سیستم بزرگ می باشد. در موتورخانه های قدیمی از دیگ آب گرم و شعله به جای بویلر استفاده می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.